Lichtweerzeilen: Code Zero

Het code zero zeil.

Een code zero is ontwikkeld in de Whitbread around the world race. Bij licht weer wordt bijvoorbeeld een spinnaker (met name down wind) of een gennaker (halve wind) gevoerd. Dat zijn echter lichtweer zeilen gemaakt uit Nylon en minder geschikt voor hogere koersen. Voor hogere koersen bij licht weer zou je bijvoorbeeld een hele grote genua kunnen nemen maar die drukt weer heel zwaar op de handicap van de boot. Daarnaast betekent dat ook een zeilwissel. De code zero is eigenlijk een kruising tussen een asymmetrische spinnaker (gennaker) en een grote genua. De code zero heeft een vlakker profiel dan een gennaker en ook een recht voorlijk zodat het gemakkelijk met een furler/roller gebruikt kan worden. Verder is het heel interessant dat een code zero in de ORC gerekend wordt als een vliegend voorzeil (mits de SMG>75% van het onderlijk) wat gunstiger is dan een grote genua.

Een code zero is zeker niet alleen interessant voor de wedstrijd zeiler. Moderne jachten worden steeds vaker ontworpen met non-overlap voorzeilen en een relatief groot grootzeil. Hierdoor kom je zeker bij licht weer vaak wat power te kort op ruime, halve windje en hogere koersen. Een code zero kan hiervoor een perfecte oplossing zijn en gemakkelijk handelbaar naast het bestaande voorzeil.

Een code zero heeft doorgaans een volledig radiale snit en wordt meestal uit een speciaal code zero laminaat vervaardigd. Een doek wat heel licht en flexibel is maar weinig rekt. Voor cruising doeleinden wordt ook wel eens een zwaarder spinnaker (nylon) doek gebruikt. Ook heel licht maar het rekt wat meer waardoor de prestatie op hogere koersen minder goed is dan met een code zero laminaat. Een nylon variant is wel interessant qua prijs.

Zoals gezegd wordt een code zero vaak op een speciale furler gevoerd. Dit zijn doorgaans platte trommels met een eindeloze lijn. Deze wordt dan op het boegbeslag bevestigd of nog beter op een boegsprietje. Aangezien de voorlijkspanning van een code zero aanzienlijk moet zijn, dien je altijd eerst te controleren of het boegbeslag danwel boegspriet voldoende stevig zijn om een code zero te voeren.

Uiteraard leveren we deze zeilen indien gewenst inclusief de furler naar keuze met een anti-torsie kabel in het voorlijk.